JOHANN
SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Müzisyen bir
ailede doğan ve tüm dünyada müzik tarihinin temel
taşı olarak kabul görmüş olan büyük Alman besteci
Johann Sebastian Bach, yaşadığı Barok Dönem'in
müzikteki doruğunu oluşturmuştur. Barok müziğinin
yapısında en belirgin özellik, müzikte "kontrast"lar
kullanılması olmuş ve bununla birlikte konçertolar
devri başlamıştır. Müziksel ifadeyi güçlendirmek
için kullanılan ses düzeyinin alçalıp yükselmesi
Barok dönemde keşfedilen ve gelişen İşaretlerle
başlar. Orta Çağ ve Rönesans'ta ses şiddeti, hep
aynı seviyede kullanılmaktaydı. Barok dönemde piyano
(düşük ses) ve forte (gür ses) terimleri ile eserlerde
ses şiddetinin önemi ve katkısı görülmeye başlar.
Barok dönemin bir diğer yeniliği, bu döneme kadar
olan müzikal yapıda bulunmayan ve eserin başka
bir bölüme geçeceğini veya bittişini belirten bir
olgunun kullanılmasıdır. Eserlerde kapanışlar ve
geçişler daha güçlü yer alır. 1600'lü yıllarda
başlayan Barok Dönem Bach'ın ölümüyle sona ermiştir.
Kendi döneminde yaşamış ve kendinden sonra yaşayacak
bütün büyük besteciler Bach'tan etkilenmiş ve onlara
ilham kaynağı olmuştur. Yazdığı bin küsür eserinde
kusursuz armoni ve kontrpuanda (polifonik yazı
biçimlerinde) kusursuzluğu yakalamış, füg, kantat,
passion, konçerto, süit gibi müzik türlerinin ustalıklı
örneklerini vermiştir. Bunların arasında 300 küsür
kantat, İsa'nın son dört gününü anlatan dramatik "Aziz
Matta'ya göre Çile", 6 Brandenburg Konçertosu,
Viyolonsel için 6 Süit, Keman için 3 Sonat ve 3
Partita, klavyeli çalgılar için İngiliz, Fransız
Süitleri, Partita'lar, "İyi Düzenlenmiş Klavye" başlıklı
dev yapıtı, yazdığı son eseri "Füg Sanatı" örnek
olarak gösterilebilir. J.S.Bach'ın eserleri BWV
numaralarıyla indekslenmektedir; kısaltma Bach
Werke Verzeichnis ( Bach Eserleri Kataloğu) kelimelerinin
baş harflerinden oluşur. Katalog, Wolfgang Schmieder
tarafından derlenerek 1950 yılında basılmış; kronolojikten
ziyade tematik olarak düzenlenmiştir. Örneğin BWV
525'ten BWV 748'e kadar olan eserleri org için
yazılmıştır.
Partita No. 1
Bach'ın 1725 ve 1730
yılları arasında, Si Bemol Majör tonda klavsen için
yazdığı 6 süitten oluşan solo piyano eserinin ilk süitidir.
Katalog numarası BWV 825-830; BC L1–L6 ; Op.1'dir.
Bu süit, Prelude, Allemande, Courante,
Sarabande, Menuett I, Menuett II, ve Gigue olmak üzere
toplam 7 bölümden oluşur;
JOHANNES BRAHMS
(1833-1897)
Romantik dönem müziğinin en büyük
bestecilerinden biri olan Brahms, müzikte yakaladığı
mükemmelliyet ve form açısından yakaladığı sağlamlığı
ile Beethoven'ın ardılı olarak anılmaktadır. Yazdığı
dört senfoni, uvertürler, konçertolar, çok sayıda oda
müziği eseri, solo piyano için çeşitli eserler ve lied'lerinin
her biri bu türlerin bestecinin yaşadığı dönem içerisinde
verilen en değerli örnekleri olmuştur.
Sonata No.2
Solo piyano için Fa diyez minör tonda yazılmış
eser, Clara Schumann'a ithaf edilmiştir. 1852 yılında
yazılmış,
1854'te yayınlanmış
ve 1855 aralık ayında ilk kez Frankfurt'ta seslendirilmiştir.
Eser, 4 bölümden oluşur. 1. bölüm: Allegro non troppo,
ma energico. 2. bölüm: Andante con espressione. 3.
bölüm: Scherzo. Allegro. 4. bölüm: Finale. Sostenuto–Allegro
non troppo e rubato.
FRANZ LISZT (1811-1886)
Macar kompozitörü ve piyanisti
Franz Liszt, klasik müzik evreninin en karizmatik müzisyenlerinden
biridir. Kiliseden, tiyatrodan, felsefeden etkilenmiş,
hayatı boyunca değişik alanlara bakmış olmakla birlikte
tüm serüvenleri içinde 'Piyano' hep merkezde kalmıştır.
Bugünün piyano resitali kavramı Liszt tarafından geliştirilip
olgunlaştırılarak bugünkü formunu kazanmıştır. Orkestral
bir form olan 'senfonik şiir'de yine Liszt'in buluşudur.
Liszt'in babası Haydn'ın orkestrasında çelist olarak
çalışan saygın bir müzisyendi. İlk piyano derslerini
Liszt'e babası verdi. 6 yaşında piyanoya başlayan Liszt,
8 yaşına geldiğinde ilk bestelerini yapmaya başlamıştı.
1821'de eğitim için Viyana'ya götürülen Liszt, Salieri'den
ders almaya başladı. 1823'de Beethoven tarafından alnından
öpülerek kendi deyişiyle müziğe vaftiz edildi. Aynı
yıl ailesinin Paris'e taşınması nedeniyle Paris'e gitti.
İlk evliliğini, ilişkileri başladığında evli olan Kontes
Marie D'Agoult ile yaptı. Hayatı boyunca içlerinden
biri de Wagner'in eşi olmak üzere birkaç evlilik yaptı.
Kadınlar arasındaki popülerliği sık sık farklı bir
kente taşınmasına yol açtı. Gençliğinde kilisenin etkisinde
kapalı içe dönük bir yaşam süren Liszt, Paganini'yi
dinledikten sonra değişip piyano ve konserlere açıldı.
Döneminin en büyük piyanisti olan Liszt, piyanonun
o güne kadar yazılmış en zor eserlerini yazmıştır.
(Anne Pelegrinage) Kompozitörlüğünde Chopin ve Berlioz'den
etkilenen Liszt'in armonik dilinden Ravel ve Wagner
ciddi biçimde etkilenmiştir. 1847'den sonraki döneminde
Weimar'ı bir müzik merkezi haline getirmek için çalışmıştır.
Liszt, klasik müzikte Romantik dönemin en merkezi figürlerinden
biridir. Büyüleyici piyanizmi ile yaşadığı dönem boyunca
Avrupa'yı ateşe verdi. Piyanizmine oranla daha yavaş
yaygınlaşan kompozitörlüğünün yanısıra değerli bulduğu
diğer müzisyenlerin çalışmalarının yerleşmesi ve yaygınlaşması
için büyük emek vermiş, müzik eğitimine doğrudan katkıda
bulunarak bir çok öğrenci yetiştirmiştir. Ölümünden
elli yıl sonra Budapeşte Merkez Konservatuvarı'nın
adı Franz Liszt Akademisi olarak değiştirildi.
Sonata
Eser, 1852-1853 yılları arasında bestelenmiş;
1854 yılında yayınlanmış ve 22 Ocak 1857'de ilk kez
Berlin'de seslendirilmiştir. Si Minör tonda solo piyano
için yazılmıştır. Liszt'in solo piyano için yazdığı
en büyük eserlerinden biri olarak gösterilir. Schumann'ın
Fantezi Do Majör Op.17 eserini Liszt'e ithaf etmesine
bir karşılık olarak Liszt tarafından Robert Schumann'a
ithaf edilmiştir. Eser, kesintisiz ve uzun tek bir
bölümden oluşur ancak
geleneksel sonata formunun 4 bölümü bu tek form üzerine
oturturmuştur.
İstanbul Resitalleri, Kasım
2010
|